Matzah Handout

May 11, 2020

Operation  for Jewish communities in Europe has started!
If you with to receive Matzah for the upcoming Pesach at your community sign up at : http://passover.bassad.com/

Additional Articles

16th Generation Descendant of Amsterdam's Founding Rabbi Reflects on Family Legacy and Dutch Heritage

In 1602, Rabbi Moses Uri Halevi left Germany for Amsterdam, becoming the founder of the Portuguese Jewish Community of Amsterdam and its first Chief Rabbi. He is my great great grandfather. Since then, for 15 generations, my family have been active contributors to both the Jewish community and Dutch society, shaping the fabric of Amsterdam and The Netherlands.

My children, four daughters and a son, represent the 16th generation. Currently sheltered in the safety of their school environment, they are somewhat shielded from the broader world. But as they grow older, walk the streets, become more aware of their surroundings, and read the news, I sincerely hope that they will be able to embrace their Amsterdam and Dutch heritage as strongly and proudly as the 15 generations before them.

Today, during a conversation with His Royal Highness King Willem Alexander and Her Royal Highness Queen Maxima, hosted by the Mayor of Amsterdam, Mrs. Femke Halsema, this was the reflection I shared.

i24

Des centaines de dirigeants visiteront l'ancien camp de concentration de Theresienstadt

“Ce qui s’est passé à Terezin est le meilleur exemple des conséquences que peuvent entraîner les fake news”

120 dirigeants, parlementaires et diplomates de toute l’Europe se sont réunis à Prague pour visiter l’ancien camp de concentration de Theresienstadt, où ils allumeront des bougies à la mémoire des 80 000 victimes juives, à l’occasion de la Journée internationale dédiée à la mémoire des victimes de la Shoah qui aura lieu vendredi.

L’Union des organisations juives d’Europe, qui organise l’événement, a lancé l’opération d’allumage des bougies pour la Journée internationale de la Shoah, qui sera distribuée à tous les parlements d’Europe.

Le président de l’Union des organisations juives d’Europe, le rabbin Menachem Margolin, a déclaré à l’ouverture de la conférence que ce qui s’est passé à Terezin est le meilleur exemple des conséquences que peuvent entraîner les fake news. Les nazis ont utilisé le camp comme une “vitrine” pour conjurer les critiques internationales sur les mauvais traitements qu’ils infligeaient aux Juifs dans les ghettos et ont présenté des gens apparemment heureux, y compris des enfants qui mangent à leur guise et mènent diverses activités culturelles – alors que la plupart d’entre eux étaient plus tard transféré dans les camps d’extermination.

“Terezin est un camp où les nazis ont tenté de montrer par la manipulation de films et de photographies un ‘ghetto modèle'”, a-t-il déclaré.  “Aujourd’hui, dans le contexte de l’épidémie de Covid-19, de la guerre en Ukraine et de la diffamation d’Israël, les antisémites utilisent exactement les mêmes méthodes. Le Juif est le bouc émissaire. La polarisation en politique contribue à répandre l’antisémitisme. La législation contre l’abattage rituel en Europe s’inscrit dans cette ambiance. De moins en moins de Juifs en Europe se permettent de montrer leur judéité sans crainte. Si les Juifs quittent l’Europe, ce sera un très mauvais signal de l’état du continent”, a-t-il expliqué.

Margolin a appelé à une coopération entre les parlements, les gouvernements européens et les communautés juives pour lutter contre l’antisémitisme.

46% des incidents antisémites en 2022 ont eu lieu en Europe et 39 % en Amérique du Nord. La propagande occupe 39% des actes antisémites, le vandalisme 28%, les violences physiques 14%, les violences verbales 11% et la délégitimation 7%, a indiqué le nouveau rapport de l’Organisation sioniste mondiale pour l’antisémitisme.

i24

Celebating Chanukah with PM Sophie Wilmès

Our Chairman Rabbi Menachem Margolin had the opportunity to meet Belgian Prime Minister Sophie Wilmès yesterday evening at the Chaarei Tzion Synagogue in Brussels, where leaders gathered to mark the 8th and concluding night of the Chanukah holiday. The Prime Minister and Rabbi Margolin agreed to stay in touch regarding ongoing challenges and opportunities affecting European Jewry.

Rabbi Margolin is pictured here along with Mr Alain Wahba of the MR for the Brussels Region and, of course, Prime Minister Wilmes.

Israel #YouAreNotAlone

Please share far and wide. And take a minute yourselves to write a message.
#YouAreNotAlone – Supportive messages for Israelis under fire.
“You are not alone” is a European Jewish Association initiative that encourages the public across Europe to write short messages of support to families in Israel suffering under hundreds of indiscriminate rocket attacks on towns and villages. Families who feel isolated and unsupported as the world looks on passively.
By writing a short personal message you can show you care. That you stand with them, that “you are not alone”.
Each and every message sent through the portal on our dedicated webpage will be translated into Hebrew, then delivered and shared to the areas most under fire, offering comfort and support to those taking shelter with their families.
It only takes a minute to show you care. And it’s a minute that means so much.
www.ejassociation.eu/you-are-not-alone/

Additional Communities