Governor of Antwerp Vows Legal Safeguards Against Antisemitism Amid Free Speech Debate

July 10, 2024

Free speech is free speech. And antisemitism is antisemitism. Some people want to blur these lines. We warned the governor of Antwerp of this when a cultural centre there wanted to ban a Jewish school event because of the war in Gaza.

When we met the governor last week she promised a robust response of legal safeguards and action. We therefore welcome the publication of an unambiguous set of legal instruments to punish those that seek to target Jews. Thank you governor.

EJA Chairman Extols Daniel Shvidler for Founding AMEPA, Strengthening US-Israel-Middle East Media Relations

EJA Chairman Rabbi Menachem Margolin thanks Daniel Shvidler for his courageous partnership in establishing AMEPA – America Middle East Press Association, which is designed to strengthen ties and understanding between senior journalists in the United States and Israel and the wider Middle East.

In the photo from the left:

Rabbi Margolin, AMEPA representative on the West Coast, David Perry, the organization’s senior advisor Jeremy Pink, Daniel Shvidler, the organization’s representative in the southeast of the USA, Warren Cohn, AMEPA CEO Kim Kaman and Tal Rabina, the organization’s strategic director and head of Israel office

jpost

European Parliament President Roberta Metsola receives King David Award

European Parliament President Roberta Metsola on Monday was awarded the King David Award by the European Jewish Association for “her support to the Jewish community in Europe,” the multinational body announced.

Metsola received the award after she visited the Auschwitz-Birkenau concentration camp to commemorate victims of the Holocaust.

During the visit, Metsola laid a wreath at the Death Wall and attended a memorial ceremony, the European Parliament said.

“I struggled to comprehend how a quiet part of the world, surrounded by beautiful Birch trees, provided the setting for the worst crimes man has ever seen,” Metsola said, adding that the entire world must know the “horror that stems from indifference.”

Metsola added that the King David Award “will serve to me as a continuous reminder of those heinous crimes committed against humanity in the past and to recall the importance of speaking up in defense of our common values today.”

jpost

‘Game of Thrones’ Star Cancels Belgian TV Appearance Over ‘Anti-Semitic’ Parade Float

Dutch actor Carice van Houten has canceled an upcoming television appearance in Belgium after the country’s city of Aalst featured a parade float that UNESCO has branded “racist and anti-Semitic.”
While the Aalst Carnival was celebrated back in March, the event continues to have a present-day impact on Belgian relations after the city’s mayor, Christoph D’Haese, renounced the event’s UNESCO “World Intangible Cultural Heritage” title on Sunday.
“We have had it a bit with the grotesque complaints and Aalst will renounce its UNESCO recognition,” D’Haese announced before doubling down on the float’s legitimacy within the parade’s context. “We are neither anti-Semitic nor racist. All those who support this are acting in bad faith. Aalst will always remain the capital of mockery and satire.”
As a response to the decision, van Houten – popularly known for her portrayal of Melisandre in HBO’s “Game of Thrones” – joined colleague Halina Reijn, an actor and writer, in solidarity after she nixed her scheduled appearance on the Belgian talk show “The Appointment.”
“The Appointment” presenter Phara de Aguirre revealed that Reijn – who is married to a Jewish soccer player – labeled D’Haese “an anti-Semite” and refused to appear on the show due to its decision to also host the Aalst mayor, reported the Jewish Telegraphic Agency on Tuesday.
“No Halina Reijn and Carice Van Houten as advertised,” de Aguirre wrote in a since-deleted tweet on Monday, according to the JTA. “Reijn is married to a Jewish man and doesn’t want to share a table with Aalst’s mayor.”
The notorious float made its appearance during the Aalst Carnival on March 3 and immediately drew ire from the global Jewish community for its caricatured representation of Orthodox Jews with rats on their shoulders surrounded by gold coins and money bags.
The carnival also featured individuals in Ku Klux Klan garb and others donning blackface.
Weeks after the float’s appearance, UNESCO Director-General Audrey Azoulay labeled the display “racist and anti-Semitic,” adding that the agency would remain “vigilant and uncompromising regarding such occurrences” at the carnival, which was added to the list in 2010. The motion was then tabled until UNESCO’s December committee meeting in Bogotá, Colombia.
However, a draft resolution concerning the festival’s removal became public knowledge last month.
“These acts, whether or not intentional, contradict the requirements of mutual respect among communities, groups and individuals,” the committee document read.
Despite whispers about the fate of the Aalst Carnival’s standing with UNESCO, European Jewish Association President Rabbi Menachem Margolin said D’Haese and other town officials were “jumping before they were pushed” in their decision to withdraw from the list, according to a statement obtained by the JTA.
The article was published on Sputnik